FRAKT & LEVERANSVILLKOR
LEVERANSVILLKOR
Vid köp av varor från SveaCigarr AB används PostNord som fraktbolag. När du lägger en order hos oss får du en orderbekräftelse utskickat till den angivna mailadressen när betalningen blivit godkänd. Vi på SveaCigarr försöker behandla varje beställning så snabbt vi får in dessa, som regel inom 24 timmar. När din order är behandlat har vi som mål att skicka varorna samma dag, i annat fall senast nästkommande vardag. Du får en bekräftelse när din order har blivit behandlad.
För upphämtning av tobaksvaror måste legitimation uppvisas och därför kan inga varor hämtas upp av någon annan än den som lagt beställningen. Detta för att försäkra sig om att det är rätt ålder på beställaren i enlighet med tobakslagen. Det är därför viktigt att ange samma leveransuppgifter som betaluppgifter vid beställning av tobaksprodukter samtidigt att säkerställa att uthämtning av ditt paket med identitetshandling är möjlig.
FELSKRIVNING / FELAKTIG LAGERSALDO
I vissa sällsynta fall kan felskrivningar eller felaktig lagersaldo förekomma och av den anledningen kan SveaCigarr AB inte förbinda sig att leverera. Om det skett en felskrivning kommer du snarast att bli kontaktad av kundtjänst för att annullera eller justera din order efter dina behov. När din order har blivit behandlat får du en bekräftelse och din order är redo att skickas av oss.
LEVERANSTID
Normal leveranstid är 1-3 helgfria vardagar. Vi försöker behandla alla ordrar så fort de kommer in till oss. Behandlade ordrar skickas klockan 14:00 måndag – torsdag. Vi försöker behandla och skicka alla ordrar som inkommer innan 14:00 samma dag i den utsträckning det går. Och som i vanlig prioriteringsordning, ju tidigare beställningen tillkommer desto större är chansen att just din order skickas samma dag.
Med risk att cigarrerna hamnar på postterminalen över helgen skickar vi inga tobaksvaror på fredagar eller dag före röd dag innan större helger.
SveaCigarr har som regel att skicka din order senast nästkommande vardag. Vi kan tyvärr inte ansvara för längre leveranstider av tredje part som vi inte kan påverka.
FRAKTALTERNATIV
Vid köp av varor från SveaCigarr AB, hanterar vi frakt genom PostNord. Vid fraktfria köp såväl som i val av frakt, förbehåller sig SveaCigarr rätten att välja det fraktsätt som anses mest lämpligt eller bäst lämpat för situationen. Vid kassan, när du angett adressuppgifterna, får du som kund välja ett fraktalternativ till PostNord utlämningsställe. Detta gäller som regel för tobaksvaror. Varor som inte går under kategorin ”tobaksprodukt” kommer vanligtvis skickas som Varubrev. Har du önskemål om något specifikt du vill meddela till oss, kan du alltid skriva det i kommentarsfältet vid köpet.
Nedan följer de leveransalternativ vi tillhandahåller:
POSTNORD VARUBREV
Varubrev 1:a-klass levereras nästa vardag och är spårbar för mottagaren. Leveransen sker direkt till din dörr eller postlåda. Om varubrevet inte får plats i postlådan levereras den vid dörren, alternativt hos ett PostNord ombud. Fraktkostnaden är 59 kr såvida inte beställningsbeloppet överstiger 1399 kr, då står vi för frakten.
Detta fraktalternativ kommer endast att användas för varor som INTE är tobaksprodukter. För paket som innehåller tobak skickar vi istället med MYPACK COLLECT till närmaste ombud, där både identifiering och ålderskontroll krävs vid uthämtning.
POSTNORD MYPACK COLLECT (OMBUD)
Gäller på alla tobaksvaror. Paketet skickas till mottagarens ombud med snabb leverans. Med MyPack Collect kan du följa paketets väg från det att vi skickar fram till dess att det är upphämtat av dig hos ombudet. Mottagaren får ett meddelande via sms, mejl eller i PostNord App när paketet kan hämtas hos det ombud som har valts. Inom Sverige levereras MyPack Collect till mottagarens ombud inom 1–2 vardagar.
Vi skickar vanligtvis paket som Varubrev såvida paketet inte innehåller tobaksprodukter. SveaCigarr har rätten att välja fraktsätt för att paketet ska godkännas av fraktbolaget. MyPack Collect, MyPack Home eller DHL Service Point är alternativen om Varubrev ej blir möjlig.
DHL SERVICE POINT (OMBUD)
I vissa sällsynta fall kan DHL användas som fraktbolag om utskick med PostNord ej är möjlig. Paketet skickas till mottagarens ombud med snabb leverans. Du som mottagare får ett meddelande via sms eller mejl. På DHLs hemsida kan du spåra ditt paket och se när det kan hämtas hos det ombud som har valts.
Vi skickar vanligtvis paket som Varubrev. SveaCigarr har rätten att välja fraktsätt för att paketet ska godkännas av fraktbolaget. MyPack Collect, MyPack Home eller DHL Service Point är alternativen om Varubrev ej blir möjlig. Det blir inga extra kostnader för dig som kund.
FRAKTKOSTNAD
Vi erbjuder fri frakt på alla ordrar som överstiger 1399 kr. För alla ordrar under 1399 kr tillkommer en fraktavgift på 59 kr. Detta gäller endast vid val av Postnord Varubrev som fraktalternativ. För andra fraktalternativ tillkommer respektive fraktavgifter. Överstiger summan 1399 kr står SveaCigarr för hela fraktkostnaden, även om SveaCigarr måste skicka med ett annat fraktalternativ.
EJ UTHÄMDADE PAKET
Om leveransen uteblir från upphämtning av utlämningsställe eller postombud och paketet går tillbaka i retur till oss kommer du som kund att debiteras med en avgift om 299 kr (inklusive moms). Avgiften avser frakt- och omkostnader som kommer antingen dras av från eventuell återbetalning av ordern eller i annat fall kommer du som kund att faktureras. Avgiften faktureras till den registrerade e-post adressen med en betalningsvillkor om 30 dagar netto, samt dröjsmålsränta och eventuella påminnelseavgifter.
SveaCigarr AB ansvarar inte för olägenheter som sker av tredje part så som utebliven avisering eller förhinder som orsakat dig som kund. Detsamma gäller om du som kund angivit fel adress eller valt fel utlämningsställe. Om du misstänker att avisering uteblivit kan du alltid kontakta PostNords kundtjänst HÄR. Till DHLs kundtjänst kommer du om du klickar HÄR. Du är även alltid välkommen att kontakta oss då vi kommer göra vårt yttersta för att vara behjälplig i den frågan.
POSTNORD UTLÄMNINGSSTÄLLE
Notera att leveranser till PostNord utlämningsställe eller serviceställe ligger kvar i 6 dagar och går i retur dag 7.
DHL UTLÄMNINGSSTÄLLE
Paketet ligger kvar hos DHL ombudet i 14 dagar från dess att du fått din avisering. Efter tre påminnelser skickas det tillbaka till DHL.
SKADOR UNDER LEVERANS
SveaCigarr AB ansvarar för risken av försändelsen och varorna tills du som kund har de i din besittning. Om försändelsen eller varorna kommer till skada under transporten eller leveransen ber vi dig genast att ta kontakt med oss på kundtjänst för en eventuell reklamation till fraktbolaget. Vi ber dig att kontakta oss inom rimlig tid och samtidigt fotografera skadan och spara emballaget. Försummelse att göra det kan leda till att bevisning saknas och ersättning utebli av SveaCigarr AB. Enligt PostNords villkor är det bättre att du som mottagare gör reklamationen då det rör sig om en skada, eftersom du har det skadade godset. Vidare kan du läsa om DHLs villkor om skadat paket på deras hemsida HÄR. Vi på SveaCigarr vill dock vara med och hjälpa till genom varje steg med dig som kund.